Oto Tamir Kış Bakımı Nasıl Yapılır?

  • KIŞIN ARAÇLARA ANTİFİRİZ KONULMALIDIR.

  • YAĞ BAKIMI İHMAL EDİLMEMELİDİR

  • Yaz aylarında genişleyen V kayışı özelliğini kaybeder. Kayışı gererek kullanabiliyorsanız, gerin; aksi takdirde değiştirin. Gevşek kayış, şarjı etkiler ve vantilatörün devir daimini yavaşlatır, bu da aracın performansını olumsuz etkiler.
  • Radyatör suyunun donmaması için antifriz kullanın. Antifriz, soğutma sistemini korozyona karşı korur ve kışın donmayı önler.
  • Kış gelmeden önce hava filtresini kontrol edin ve gerekiyorsa temizleyin veya değiştirin.
  • Cam temizleme fıskiyeleri kireç nedeniyle tıkanabilir. Uçlarını bir iğne yardımıyla açabilirsiniz.
  • Kış koşullarında iyi performans göstermesi için ön cam sileceklerini aşınmışsa değiştirin.
  • Lastiklerin ideal diş derinliği 3 mm olmalıdır. Kışın karlı yollarda kaymamak için lastiklerinizi kontrol ettirin.
  • Artan nem, buji kabloları ve distribütör kapağından girerek aracın çalışmamasına neden olabilir. Elektrik sistemini kontrol edin.
  • Kışa girmeden önce motor yağını kontrol edin. Uzun süre kullanılan yağ, motoru koruma özelliğini kaybeder.
  • Alkol içermeyen cam silecek sıvısı kullanarak cam yıkama sistemini donmaktan koruyun.
  • Arka camdaki buharlaşmayı önleyen rezistansı kontrol edin. Problem varsa onarın veya değiştirin.
  • Kış öncesinde kalorifer ve klima bakımını yaptırın. Klimalı araçlarda polen filtresini değiştirin ve kalorifer hortumlarını kontrol edin.

Bahar Mevsim Bakımı

  • Otomobiller, baharla birlikte bakıma ihtiyaç duyar. Avcılar Oto Servisi olarak, çeşitli temizlik ve bakım sistemleriyle aracınızı hem bahara hazırlayabilir hem de ilk günkü haline kavuşturabilirsiniz.
  • Her mevsim sonrasında, yağmur, çamur, güneş, toz ve toprak gibi etkenlerden dolayı aracınıza baştan aşağı bir bakım yaptırmanız gerekmektedir. Yaz ve kış yaklaşırken otomobil sahiplerinin yapması gereken en öncelikli işlerden biri, aracın bakımını yaptırmaktır. Kışın yağmurda ve çamurda, yazın ise güneş altında ve tozlu, topraklı koşullarda kullanılan otomobillerin düzenli bakıma ihtiyacı vardır. İnatçı lekeleri çıkarmak ve kış mevsiminde aracın altında biriken tortu ve çamurları temizlemek önemlidir; aksi takdirde bu birikintiler zamanla paslanmaya yol açabilir.
  • Otomobillerin koltuklarında, döşemelerinde ve diğer yüzeylerinde zamanla lekeler oluşur. Bu inatçı lekeleri çıkarmak için oto marketlerde satılan temizlik ürünlerini kullanabilirsiniz. Ancak sadece temizlik yetmez; aracınızı dış etkenlere karşı koruma altına almak için koruma sistemleriyle donatmanız gerekir.
  • Fabrika çıkışında bulunan şeffaf koruyucu tabakanın zamanla yok olmasıyla, otomobilin boya yüzeyi çevre şartlarına karşı tamamen korumasız kalır. Güneş, boyanın en büyük düşmanıdır ve zamanla donuk ve lekeli bir görüntü oluşturur. Boya yüzeyinde oluşan çukurlar ve tümsekler, yakından incelendiğinde net bir şekilde görülebilir. Güneşin ultraviyole ışınları, boya yüzeyine yapışan yabancı maddelerle birlikte yüzeyi yakar ve bozulmasına yol açar.
  • Fırçayla yapılan yıkama boyayı çizer. Otomobil yüzeyi için bir diğer tehlike, bilinçsizce yapılan temizlik ve bakım işlemleridir. Pasta-cila gibi işlemler, boya yüzeyi için tehlikeli olabilir ve yüzeyde dairesel çizikler ile aşınmalara neden olabilir. Piyasada bulunan amatör cilalar ise sadece kısa süreli parlama sağlar ve parlatma işleminin sık sık tekrarlanmasına yol açar. Fırça ve kova kullanarak yapılan oto yıkama, boya yüzeyini çizer ve yüzeyde bulunan kirler çiziklerin içine yerleşir.
  • Avcılar Oto Servisi olarak, aracınızın bakımını profesyonelce yaparak hem estetik hem de koruyucu önlemlerle ilk günkü parlaklığına kavuşturuyoruz.

Yaz Bakımı

  • Otomobilin motor yağ seviyesi ve durumu mutlaka kontrol edilmelidir. Yağ çubuğundaki seviye, minimum ve maksimum çizgileri arasında olmalıdır. Seviye minimum çizgisinin altındaysa, motorun üstündeki yağ kapağından gerekli miktarda motor yağı ilave edilmelidir.
  • Uzun yolda otomobil yüksek hızlara çıkacağı ve daha yüklü olacağı için lastik basınçları fabrikanın önerdiği düzeye çıkarılmalıdır. Birçok otomobilin sürücü kapısında ya da bagajda lastiklere hangi yükte ne kadar hava basılacağı belirtilmiştir. Bu bilgiye ulaşamıyorsanız, normal basınçtan 2-4 psi fazla basınç uygulayın.
  • Fren hidroliğinin seviyesi de minimum ile maksimum arasında olmalıdır. Seviye minimumu gösteriyorsa, aynı marka hidrolik sıvısıyla takviye yapılmalıdır. Ayrıca fren balatalarını kontrol etmek önemlidir. Tatil yolculuklarında otomobiller daha yüklü olacağı için frenlere daha fazla yük biner. Kampanalı sistemlerde arka balataları kontrol etmek için el frenini çekip aracı yokuş aşağı bırakabilirsiniz; eğer araç hareket ederse balataların değiştirilmesi gereklidir.
  • Tozlu yollarda hava filtreleri daha çabuk kirlenir. Yola çıkmadan önce hava filtrelerini kontrol edin ve kirliyse mutlaka değiştirin. Kirli hava filtresi motor performansını düşürmekle kalmaz, yakıt tüketimini %15 oranında artırır.
  • Alternatörü motordan aldığı tahrikle çalıştıran V kayışının gerginliği kontrol edilmelidir. Kayışın orta kısmına parmakla sıkıca bastırıldığında V kayışı 1.5 santimden fazla esniyorsa değiştirilmesi gerekir.
  • Uzun tatil yolculuklarında otomobil kullanmak daha fazla dikkat gerektirir. Yolculuk öncesi yediklerinizin yağlı ve ağır olmamasına dikkat edin. Çay ve kahve, içerdiği uyarıcı maddeler nedeniyle tavsiye edilir. Bolca sıvı gıda almak yararlı olur. Otomobile bindiğinizde, önce doğru oturma ve sürüş pozisyonunu bulun; aksi takdirde sırt ve boyun ağrıları çekmeniz kaçınılmazdır. Bagajı yüklerken ağır yükleri arka koltuğa yakın, hafif yükleri ise tampona yakın koyun. Böylece ağırlık merkezi otomobilin ortasına yaklaşır. Konvoydayken sollama yaparken acele etmeyin; araç yüklü olduğu için sollama mesafesi uzayacaktır. En az iki saatte bir mola verin. Her molada tuvalete gidin ve kan dolaşımını düzenleyecek egzersizler yapın. Özellikle kol ve bacak kaslarınızı çalıştıracak ve eklemlerinizi açacak hareketler yapın.

Otomobil /  Araç bakım ipuçları:

ABS Fren Sistemi: ABS (Antilock Braking System) kilitlenmeyi önleyici sistem, kuvvetli frenleme sırasında tekerleklerin kilitlenmesini önler. Bu sistem, otomobilin stabilitesini, direksiyon hakimiyetini ve optimum frenlemeyi sağlar. Optimum frenleme, maksimum yol tutuşu elde ederek frenleme mesafesini en aza indirir. ABS, fren mesafesini azaltmanın yanı sıra, acil frenlemeler sırasında direksiyon hakimiyetini kaybetmemenizi sağlar. Ancak, aşırı hızın neden olduğu tehlikeleri telafi edemez.

Bir tekerleğin kilitlenme tehlikesi doğduğunda, bu tekerleğin devir sayısı düşer. Elektronik kumanda cihazı, hidrolik üniteye “fren hidroliğini çek” komutunu verir ve geri iletme pompası, fren hidroliğini tekerlek frenleme silindirinden çekerek basınç tutucu üzerinden fren merkez pompası devresine iletir. Fren basıncının ortadan kalkması, tekerleğin kilitlenmesini önler ve tekerlek yeniden hızlanır. Elektronik kumanda cihazı, tekerleğin tekrar kuvvetli bir şekilde frenlenebileceğini belirler ve hidrolik üniteye “fren hidroliğini gönder” komutunu verir. Böylece, manyetik supap üzerinden basınç tekrar yükselir ve ayarlama süreci yeniden başlar. ABS fren sistemleri prensipte aynı olmakla birlikte, pratikte bazı teknik farklılıklar bulunabilir.

Patinaj Kontrolü: Gaza fazla yüklenildiğinde araç patinaj yapar ve normal hızlanmasından daha yavaş hızlanır. Özellikle güçlü motorlu ve arkadan itişli araçlarda bu durum sık görülür. Eğer gaza panikle fazla basarsanız, araç patinaj yapar ve tekerlekler dönerken araç yerinde kalır. Patinaj başladığında, ön tekerleklerin arka tekerleklerden daha hızlı döndüğünü algılayan sistem, fren basıncı algılayıcısını ve ABS kontrol ünitesini uyarır. Bu üniteler, patinaj yapan tekerleğe fren uygular ve patinaj kesilene kadar bu işlemi sürdürürler.

Frenlerin Etkisi: Belli sürüş koşullarında, fren kampanaları ve balatalar su, kuvvetli yağmur veya yıkama nedeniyle ıslanabilir veya kışın donabilir; bu da frenlerin etkisini azaltabilir. Kuruduktan sonra frenler tam etkili olur. Tuz serpilmiş yollarda uzun süre fren yapılmamışsa, tam fren etkisi elde edilemeyebilir. Fren diskleri ve balataların üzerinde biriken tuz tabakası, önceden fren yapılarak giderilmelidir.

Fren pedalına hafifçe basarak balataları aşındırmak, frenlerin ısınmasına, uzun fren mesafesine ve aşırı aşınmaya neden olur. Uzun süre yokuş aşağı inecekseniz, düşük vitese geçerek yavaşlayın. Bu, motorun frenleme etkisinden en iyi şekilde faydalanmanızı ve balataların yükünü hafifletmenizi sağlar.

Fren Servosu: Servo, sadece motor faaliyetteyken oluşan vakumla çalışır. Bu nedenle, motor çalışmıyorken aracın hareket etmesine izin verilmemelidir. Fren servosu çalışmadığında, fren pedalına daha kuvvetli basmanız gerekir.

EDL Sistemi: ABS bulunan araçlarda, elektronik diferansiyel kilit sistemi (EDL) de bulunabilir. EDL, uygun olmayan yol koşullarında bile çekişi, hızlanmayı ve dik rampaları tırmanmayı kolaylaştırır. EDL, ABS sensörlerini kullanarak çekiş tekerleklerinin hareketini izler ve tekerlek hızları arasındaki farkı dengeleyerek çekiş kuvveti uygular. EDL, olağandışı yüklenme durumunda otomatik olarak kapanır ve frenler soğuduğunda tekrar devreye girer.

Turbo: Turbo, motora daha fazla soğuk hava vererek performansı artırır. Soğuk hava, sıcak havadan daha yoğundur ve motordaki patlamaları daha güçlü hale getirir, bu da üretilen güç ve torku artırır. Turbo, özellikle soğuk havalarda otomobilin daha iyi performans sergilemesini sağlar.

Otomobil Güvenliği ve Bakımı İçin Önemli İpuçları

Lastik Kontrolü: Lastik havalarının tam olup olmadığını ve dış derinliklerinin en az 3 mm olduğunu kontrol edin. Bu, yolda güvenli bir sürüş için kritik öneme sahiptir.

Emniyet Kemeri ve Elektrik Aksamı: Ön ve arka emniyet kemerlerinin düzgün çalıştığından emin olun. Ayrıca sinyallerin ve farların çalıştığını kontrol edin. Çalışmayan bir parça varsa, tamir edilmeden yola çıkmayın. Camlar, sinyaller ve farlar temiz olmalı ve tam görüş sağlanmalıdır.

Araç İçi Düzen: Araçta boşta eşya bulundurmayın. Ani frenlemeler sırasında bu eşyalar ciddi yaralanmalara yol açabilir ve dikkatinizi dağıtarak kazalara neden olabilir.

Yangın Söndürücü ve İlk Yardım Çantası: Araçta yangın söndürücü ve ilk yardım çantası bulundurun. Bu ekipmanlar, acil durumlarda hayati önem taşır.

Kalorifer ve Hava Kanalları: Kalorifer sisteminin çalıştığından ve hava kanallarının (özellikle ön) açık olduğundan emin olun. Yağmurlu havalarda kalorifer sistemi ve rezistanslar, görüşü sağlamada önemli bir rol oynar.

Sıvı Seviyeleri: Silecek suyu, motor yağı ve akü su seviyesini kontrol edin. Eksikse tamamlayın.

Silecekler: Sileceklerin çalıştığından emin olun. Silecekler sollama esnasında en yüksek hızda çalıştırılmalıdır. Kalorifer sistemi ve arka cam rezistansları çalıştırılmalı ve gerekirse bir bez ile ön cam silinerek görüş alanı sağlanmalıdır.

Far ve Stop Lambaları: Gündüz dahi olsa kısa farlarınızı yakın. Kısa aralıklarla araç güvenli bir yerde durdurularak farlar, stop lambaları, sinyaller ve fren lambaları silinmelidir. Su birikintilerine girdikten sonra ıslanan fren balatalarını kurutmak için kısa bir süre frene hafifçe basın.

Yağmurlu Havalar: Yağmurlu havalarda gaza gereğinden fazla basmak, sert fren yapmak, ani direksiyon hareketleri ve debriyajdan hızlıca ayağınızı çekmek kaymaya neden olabilir. Özellikle yağmurun ilk yağdığı anlarda yol yüzeyindeki toz ve yağ birikintileri kayganlık oluşturur. Bu durumlarda hızınızı azaltın ve ani hareketlerden kaçının. Su birikintilerine girerken direksiyonu sıkıca tutun ve hız kesmek için ayak gazdan çekilmelidir. Eğer ABS varsa frene sonuna kadar basılmalıdır.

Takip Mesafesi ve Yorgunluk: Takip mesafesini 3 saniyeye çıkarın. Kesinlikle uykulu veya alkollü halde yola çıkmayın. Eğer gerekiyorsa, aracı güvenli bir yere park edip dinlenin. Uzun farlar kullanmak yerine kısa farlarla yolun sağ tarafına bakarak yavaşlayın.

Tren Geçitleri: Tren yollarının kara yoluyla kesiştiği geçitlerde çok dikkatli olun. Sağa sola bakıp oyalanmadan geçiş yapın. Eğer aracınız geçitte stop ederse, yolcuları hemen araçtan indirin ve güvenli bir yere geçmelerini sağlayın. Aracı iterek veya birinci vitese takarak kontağı açıp kapatarak aracın hareket etmesini sağlayın. Bu şekilde de hareket ettiremezseniz, en yakın aracı halatla çekmesi için yardım isteyin.

Dereler ve Su Birikintileri: Su birikintilerinden geçerken aracınızın hızını kesin. Su derinliği, aracın radyatör pervanesinin altına kadar olmalıdır. Su birikintisinden geçerken vites değiştirmeyin ve frenleri sık sık kullanarak kontrol edin.

Yorgunluk ve Dikkat: Eğer son birkaç kilometreyi hatırlamıyorsanız, yolda yalpa yapıyorsanız, sık sık esniyorsanız veya trafik işaretlerini kaçırıyorsanız, yorgun olabilirsiniz. Araç içinde sadece müzik açarak uykunuzu engellemeye çalışmayın, camı açarak veya mola vererek kısa bir uyku molası verebilirsiniz. Kafeinli içecekler de kısa süreli uyanıklık sağlayabilir.

Deprem Durumunda: Deprem anında trafikteyseniz, yavaşça sağa yanaşıp durun ve motoru kapatın. Aracı terk ederken pencereleri kapatın ve kapıları kilitlemeden çıkın. Deprem sırasında acil durum yollarını gereksiz yere işgal etmeyin. Otoyol veya şehirlerarası yollarda, yoldaki ve yanından geçtiğiniz yerleşim birimlerindeki anormal durumları cep telefonu veya yol kenarındaki acil telefonlarla ilgililere bildirin. Viyadük, üst geçit veya köprülerin büyük bir depremde yıkılma tehlikesi olduğunu unutmayın.

Acil Durumlar

  • Araçlarda kayma, lastiklerin yeterince yol tutamaması durumunda meydana gelir. Kaymanın önlenmesi çeşitli faktörlere bağlıdır: Aracın önden veya arkadan çekişli olması, kaymaya neden olan yol yüzeyinin kaplı olduğu malzeme veya üzerine yayılmış materyalin türü (kum, yağ, kar, çiğ vb.) kayma şiddeti ve yönünü etkiler. Bu faktörler araçta başlayan kaymayı engellemede önemlidir.
  • Arkadan çekişli araçlarda kayma genellikle aracın arka kısmının sağa veya sola savrulmasıyla oluşur. Aracın arka kısmı ön tarafa doğru hareket ederek bazı durumlarda tamamen dönebilir ve kontrolün kaybedilmesine neden olabilir. Bu durumlar genellikle virajlarda, aracın yere tutunma sınırlarının aşılması veya viraj içinde ani fren yapılmasıyla meydana gelir. Aracın kaymasını kontrol altına almak için gaz pedalından ayağınızı çekin ve kesinlikle frene dokunmayın. Eğer kayma fren kaynaklı ise, fren pedalından ayağınızı çekin. Debriyaja basmayın ve direksiyonu nazikçe tutun. Aracın arka kısmının kaydığı yöne doğru direksiyonu çevirin. Örneğin, aracın arkası sağa doğru kaydıysa, direksiyonu sağa doğru çevirin. Direksiyon hareketleri kontrollü ve yumuşak olmalıdır; aksi halde araç ters yöne kayabilir.
  • Önden çekişli araçlarda kayma genellikle ani ve hızlı gazlamalar veya virajlarda ani hız artışlarıyla meydana gelir. Bu durumda debriyaj ve fren pedallarından uzak durun. Aracın direksiyonunu dönmek istediğiniz yöne yavaşça çevirin ve ani hareketlerden kaçının. Aracı durdurmaya çalışmayın; bunun yerine gaz pedalına nazikçe basın ve çekin, böylece aracın ivmesini kontrol altına alın.
  • Dört tekerde kayma genellikle ani fren uygulamalarında meydana gelir. Kaygan zeminlerde ani fren, aracın tekerleklerinin kilitlenmesine ve kaymasına neden olabilir. Kontrolü sağlamak için fren pedalından ayağınızı çekin ve aracın tekerleklerinin dönmesine izin verin. Debriyaj pedalına dokunmayın. Direksiyon kontrolünü yeniden kazandığınızda direksiyonu düz tutun ve aracı normal pozisyonuna getirin. Fren pedalını yavaşça pompalayarak aracı durdurun.
  • Hareket halindeki araçlarda, özellikle yüksek hızlarda, ön camın kırılması ciddi kazalara yol açabilir. Eğer cam kırılırsa, görüş açınızı tekrar kazanmaya çalışın ve camı elle kırmaya çalışmayın. Aynalardan yararlanarak aracınızı yolun sağ tarafına park edin. Aracı sağa park ettikten sonra dörtlü flaşörleri açın ve dikkatlice araçtan çıkın. Aracın camına yakın olan kalorifer ve havalandırma deliklerine gazete veya bez parçası koyarak cam parçacıklarının bu bölgelere düşmesini önleyin. Camı içerden dışarı doğru kırarken üst köşelerden başlayarak dikkatlice hareket edin. Cam lastiğini çıkarıp temizleyin ve yeniden kullanılabilirse bagaja koyun. Gazete veya bezle toplanmış cam parçalarını naylon torbaya koyun ve en yakın çöp kutusuna atın. Göz koruyucu bir gözlüğünüz varsa kullanmanız iyi olacaktır. En yakın cam tamircisine gidene kadar camın havalandırma deliklerini elektrikli süpürgeyle temizlemeyi unutmayın.
  • Patlayan bir arka lastik durumunda aracın arka tarafı sağa veya sola kayabilir. Ön lastiklerden biri patladığında araç, lastiğin patladığı yöne doğru kuvvetlice çekilebilir. Bu durumda aracı mümkün olduğunca düz bir doğrultuda tutmaya çalışın ve yavaşça fren yaparak durdurun.
  • Demiryolu geçitlerinde dikkatli olunmalıdır; sağa sola bakıp zaman kaybetmeden geçmek önemlidir. Trenler uzun mesafelerde durabildiği için hızlı gelen bir trenle karşılaşmak riskli olabilir. Eğer araç geçitte durmuşsa, yolcuları güvenli bir yere çıkarın. Eğer aracı iterek geçmek mümkün değilse, birinci vitese takın ve kontağı açıp kapayarak aracı ileri doğru hareket ettirin. Bu mümkün değilse, en yakın araçtan halat yardımı isteyin.
  • Araçlardaki yangın ciddi sonuçlara yol açabilir. Eğer araçta duman görürseniz, hemen durun ve kontağı kapatın. Direksiyonun kilitlenmemesine dikkat edin, aksi takdirde aracı itmek zor olabilir. Tüm yolcuları dikkatlice araçtan çıkarın ve motor kaputunu açarak alevlerin büyümesini önleyin. Eğer mümkünse akü kutup başını sökün. Yangın söndürücü varsa kullanın; yoksa battaniye veya oto kılıfı gibi malzemelerle alevleri kontrol altına alın. Hava almayan ortamlarda alevlerin sönmesini sağlamak için malzemeleri kullanın. Eğer yangın kum zemin üzerindeyse, kumu alevlerin üzerine atarak söndürün.
  • Kazadan sonra, öncelikle kendinizin güvende olduğundan emin olun ve aracı diğer sürücülerin sizi görebileceği bir yerde durdurun. Diğer sürücüleri uyarın, dörtlü flaşörleri ve farları açarak kaza yerini aydınlatın. Eğer yaralılar varsa, önce ambulansı, sonra polisi çağırın. Araç etrafında sigara içmeyin ve yangın varsa müdahaleye dikkat edin; önce yolcuları güvenli bir yere çıkarın, sonra yangının kaynağına müdahale edin.
  • Eğer yokuş yukarı çıkarken geriye doğru kaymaya başlarsanız, gaz pedalını yavaşça bırakın ve aracın zeminle tutunmasını sağlayın. Kayma sırasında direksiyonunuzu kayma yönüne doğru çevirin; tekerleklerin kaymasına neden olacak şekilde frene sert basmayın. Unutmayın ki, dönmeyen ön tekerleklere yön veremezsiniz. Eğer kayarsanız, fren basıncını hafifletin ve tekerleklerin dönmesine izin verin; ancak frenden tamamen ayağınızı çekmeyin (ABS sistemi varsa, freni tam basılı tutun).

Yağmurlu Havalar

  • Sollama yaparken aracın silecekleri en yüksek hızda çalıştırılmalıdır. Kalorifer sistemi ve arka cam rezistansları aktif olmalıdır; böylece buharlanma gibi görüşü kısıtlayabilecek durumlar için bir bezle temizlik yapılmalıdır.
  • Kısa farlar sürekli açık tutulmalıdır. Yoğun yağışlı ve çamurlu yollarda ön, arka farlar, stoplar, sinyaller ve fren lambaları düzenli aralıklarla temizlenmelidir.
  • Su birikintilerine girildikten sonra ıslanan fren balatalarını kurutmak için kısa bir süre hafifçe frene basılmalıdır. Araca binmeden önce ıslak ayakkabıların acil durumlarda fren pedalından kaymasını engellemek için tabanları bir bezle silinmelidir.
  • Yağmurlu havalarda aşırı gaz vermek, ani fren yapmak, sert direksiyon hareketleri yapmak ve hızlı debriyaj kullanmak kayma riskini artırabilir; bu nedenle bu hareketlerden kaçınılmalıdır.
  • Yağmurun başladığı ilk anlarda yol yüzeyinde biriken toz ve yağlar nedeniyle kayganlık artabilir; bu durumda hız düşürülmeli ve ani hareketlerden kaçınılmalıdır. Sağanak yağmur sırasında oluşan su birikintilerine girerken aquaplaning riski oluşabilir. Bu durumda direksiyon sıkıca tutulmalı, hız yavaşlatılmalı (eğer ABS varsa fren sonuna kadar basılmalı) ve ani hareketlerden kaçınılmalıdır.
  • Özellikle lastiklerinizin dış derinliği 3 mm’den azsa, önünüzdeki aracın lastik izlerini takip ederek kayma riskini azaltabilirsiniz.

PLAKA İŞLEMLERİ

 

         
         
A.B.D. USA   Kıbrıs Cumh. CY
Afganistan AFG Kolombiya CO
Almanya D Kore Cumh. ROK
Arjantin RA Kosta Rika CR
Arnavutluk AL Kuveyt KT
Avustralya AUS Küba C
Avusturya A Laos LAO
B.A.E. UAE Libya LAR
Bahreyn BRN Lübnan RL
Belçika B Lüksemburg L
Bolivya BOL Macaristan H
Brezilya BR Madagaskar MD
Bulgaristan BG Malezya MAL
Cezayir DZ Mali RMM
Çek Cumh. CS Malta M
Çin TJ Meksika MEX
Danimarka DK Mısır ET
Dominik Cumh. DR Nijer RG
Ekvator EQ Nijerya WAN
Endonezya RI Norveç N
Etiyopya ETH O. Afrika Cumh. RCA
Fas MA Pakistan PAK
Filipinler RP Panama PA
Finlandiya SF Paraguay PR
Fransa F Peru PE
G. Afrika Cumh. RSA Polonya PL
Gana GH Portekiz P
Guatemala GCA Romanya R
Guyana GUY Senegal SN
Haiti RH Singapur SGP
Hindistan IND Sri Lanka CR
Hollanda NL Surinam SME
Hong Kong HK Suriye SYR
Irak IRQ Suudi A. SA
İngiltere GB Şili RCH
İran IR Tayland THA
İrlanda IRL Tayvan RC
İspanya E Tunus TN
İsrail IL Türkiye TR
İsveç S Uganda EUA
İsviçre CH Uruguay U
İtalya I Ürdün JOR
İzlanda IS Venezuela YV
Jamaika JA Vietnam VN
Japonya J Y.Zelanda NZ
K.K.T.C. KKTC Yemen ADN
Kanada CDN Yunanistan GR
Kenya EAK Zaire ZR
         

 

         
         
ADANA 1   İZMİR 35
ADIYAMAN 2 K.MARAŞ 46
AFYON 3 KARABÜK 78
AĞRI 4 KARAMAN 70
AKSARAY 68 KARS 36
AMASYA 5 KASTAMONU 37
ANKARA 6 KAYSERİ 38
ANTALYA 7 KIRIKKALE 71
ARDAHAN 75 KIRKLARELİ 39
ARTVİN 8 KIRŞEHİR 40
AYDIN 9 KİLİS 79
BALIKESİR 10 KOCAELİ 41
BARTIN 74 KONYA 42
BATMAN 72 KÜTAHYA 43
BAYBURT 69 MALATYA 44
BİLECİK 11 MANİSA 45
BİNGÖL 12 MARDİN 47
BİTLİS 13 MUĞLA 48
BOLU 14 MUŞ 49
BURDUR 15 NEVŞEHİR 50
BURSA 16 NİĞDE 51
ÇANAKKALE 17 ORDU 52
ÇANKIRI 18 OSMANİYE 80
ÇORUM 19 RİZE 53
DENİZLİ 20 SAKARYA 54
DİYARBAKIR 21 SAMSUN 55
DÜZCE 81 SİİRT 56
EDİRNE 22 SİNOP 57
ELAZIĞ 23 SİVAS 58
ERZİNCAN 24 Ş.URFA 63
ERZURUM 25 ŞIRNAK 73
ESKİŞEHİR 26 TEKİRDAĞ 59
GAZİANTEP 27 TOKAT 60
GİRESUN 28 TRABZON 61
GÜMÜŞHANE 29 TUNCELİ 62
HAKKARİ 30 UŞAK 64
HATAY 31 VAN 65
IĞDIR 76 YALOVA 77
ISPARTA 32 YOZGAT 66
İÇEL 33 ZONGULDAK 67
İSTANBUL 34